Potom po mnohých dnech, po třetím tom
létě, stalo se slovo Hospodinovo k Eliášovi, řkoucí:
Jdi, ukaž se Achabovi, neboť dám déšť na zemi.
Odšel tedy Eliáš, aby se ukázal Achabovi.
Byl pak hlad veliký v Samaří. I
povolal Achab Abdiáše,
kterýž byl představen domu jeho. (Abdiáš pak bál se
Hospodina velmi. Nebo když Jezábel mordovala proroky
Hospodinovy, vzal Abdiáš sto proroků a skryl je
po padesáti v jeskyni, a krmil je chlebem a vodou.) A řekl Achab Abdiášovi: Jdi skrze tu
zemi ke všechněm studnicím vod, a ke všechněm potokům, zdali bychom kde nalezli trávu, abychom
živé zachovali koně a mezky, a nezmořili dobytka. I rozdělili sobě
zemi, kterouž by prošli. Achab šel jednou cestou sám,
Abdiáš také šel cestou druhou sám.
A když Abdiáš
byl na cestě, aj, Eliáš potkal se s ním. Kterýž když ho poznal, padl
na tvář svou a řekl: Nejsi-liž ty, pane
můj, Eliáš? Odpověděl jemu: Jsem. Jdi, pověz pánu svému: Aj, Eliáš přišel.
Jemuž řekl: Což jsem zhřešil, že služebníka svého vydati
chceš v ruku Achabovu, aby mne zamordoval? Živť jest Hospodin Bůh tvůj, žeť
není národu ani království, kamž by neposlal pán můj hledati tě, a když řekli, že tebe není, přísahy
požádal od království a národu, že tě nemohou nalezti.
A ty nyní pravíš: Jdi, pověz pánu svému: Aj, Eliáš přišel. I stalo by se,
že jakž bych odšel od tebe, tedy duch Hospodinův
zanesl by tě nevím kam, já pak jda, oznámil bych Achabovi,
a když by tě nenalezl, zabil by mne. Služebník zajisté tvůj bojí se
Hospodina od mladosti své. Zdaliž není oznámeno pánu mému, co jsem učinil, když
Jezábel mordovala proroky Hospodinovy, že jsem skryl
z proroků Hospodinových sto mužů, po padesáti mužích v jeskyni, a krmil
jsem je chlebem a vodou? Ty pak nyní pravíš: Jdi, pověz pánu svému: Aj,
Eliáš přišel. A zamordujeť mne. Odpověděl Eliáš:
Živť jest Hospodin zástupů, před jehož oblíčejem stojím, žeť se jemu
dnes ukáži.
A tak šel Abdiáš
vstříc Achabovi, a oznámil jemu. Pročež šel i Achab v cestu Eliášovi. A když uzřel Achab Eliáše, řekl Achab k němu:
Zdaliž ty nejsi ten, kterýž kormoutíš lid Izraelský? Kterýž odpověděl: Jáť nekormoutím lidu Izraelského, ale ty a dům otce
tvého, když opouštíte přikázaní Hospodinova a následujete Bálů. Protož
nyní pošli a shromažď ke mně všecken lid Izraelský na horu Karmel,
a proroků Bálových čtyři sta a padesáte, i proroků toho háje
čtyři sta, kteříž jedí z stolu Jezábel.
Obeslal tedy Achab
všecky syny Izraelské, a shromáždil ty proroky na horu Karmel. A přistoupiv Eliáš ke všemu lidu, řekl: I
dokudž kulhati budete na obě
straně? Jestližeť jest Hospodin Bohem, následujtež ho; pakli jest Bál, jdětež
za ním. A neodpověděl jemu lid žádného slova. Opět řekl Eliáš lidu: Já sám
toliko pozůstal jsem prorok Hospodinův, proroků pak Bálových jest čtyři sta a padesáte
mužů. Nechť jsou nám dáni dva volkové, a ať vyberou sobě volka jednoho,
kteréhož nechť rozsekají na kusy a vkladou na dříví, ale ohně ať
nepodkládají. Jáť také připravím volka druhého,
kteréhož vložím na dříví, a ohně nepodložím. Tedy vzývejte jméno bohů
vašich, já pak vzývati budu jméno Hospodinovo, a budeť to, že Bůh, kterýž se ohlásí skrze oheň, ten
jest Bůh. A odpověděl všecken lid, řka: Dobráť jest řeč tato. I řekl
Eliáš prorokům Bálovým: Vybeřte sobě volka jednoho a připravte
ho nejprvé, poněvadž jest vás více, a vzývejte
jméno bohů vašich, ale ohně nepodkládejte. A tak vzali volka, kteréhož jim
dal, a připravili a vzývali jméno Bálovo od
jitra až do poledne, říkajíce: Ó Báli, uslyš nás. Ale nebylo hlasu, ani
kdo by odpověděl. I skákali u oltáře, kterýž byli udělali. Když pak bylo
poledne, posmíval se jim Eliáš a řekl: Křičte vysokým hlasem,
poněvadž bůh jest. Neb snad rozmlouvání má, neb jinou práci, neb jest na cestě,
anebť spí, ať procítí. (var. překladu
dle ČEP: Třeba je zamyšlen nebo má nucení anebo odcestoval. Snad spí, ať se
probudí.) Takž křičeli hlasem velikým, a bodli se vedlé
obyčeje svého nožíky a špicemi, tak až se krví polívali.
I stalo se, když již bylo s poledne, že
prorokovali až dotud, když se obětuje obět
suchá, ale nebylo žádného se ohlášení, ani kdo by odpověděl, ani kdo by
vyslyšel. Zatím řekl Eliáš všemu lidu: Přistuptež ke mně.
I přistoupil všecken lid k němu. Tedy opravil
oltář Hospodinův, kterýž byl zbořený. Nebo vzal Eliáš dvanácte kamenů, (vedlé počtu pokolení synů Jákobových, k němuž se byla
stala řeč Hospodinova, že Izrael bude jméno jeho), A vzdělal z těch
kamenů oltář ve jménu Hospodinovu; udělal také struhu vůkol oltáře zšíří,
co by mohl dvě míry obilé vsíti.
Narovnal i dříví, a rozsekav volka na kusy, vkladl na dříví.
A řekl: Naplňte čtyři stoudve vodou, a vylíte na obět zápalnou i na dříví.
Řekl opět: Učiňtež to po druhé. I učinili po druhé.
Řekl ještě: Po třetí učiňte. I učinili po třetí, Tak že tekly vody okolo
oltáře; také i struhu naplnila voda. Stalo se pak, když se
obětuje obět suchá, přistoupil Eliáš prorok a řekl:
Hospodine Bože Abrahamův, Izákův a Izraelův,
nechť dnes poznají, že jsi ty Bůh v Izraeli, a já služebník tvůj, a že
jsem vedlé slova tvého činil všecky věci tyto. Vyslyš
mne, Hospodine, vyslyš mne, aby poznal lid tento, že jsi ty, Hospodine, Bohem,
když bys obrátil srdce jejich zase. V tom spadl oheň Hospodinův, a spálil
obět zápalnou, dříví i kamení i prsť; též
vodu, kteráž byla v struze, vypil. Což když uzřel všecken
ten lid, padli na tváři své a řekli: Hospodinť
jest Bohem, Hospodin jest Bohem. I řekl jim Eliáš: Zjímejte
ty proroky Bálovy, žádný ať z nich neujde. I zjímali je. Kteréž svedl Eliáš ku potoku Císon, a tam je zmordoval.
Tedy řekl Eliáš Achabovi:
Jdi, pojez a napí se, nebo aj, zvuk velikého
deště. I jel Achab, aby pojedl a napil se. Eliáš
pak vstoupil na vrch Karmele, a rozprostřel se
na zemi a sklonil tvář svou k kolenům svým. Potom řekl mládenci
svému: Vystup nyní, a pohleď tam k moři. Kterýž vystoupiv, pohleděl a řekl:
Nic není. Řekl opět: Vrať se po sedmkrát. I stalo se po sedmé, řekl:
Aj, oblak maličký jako dlaň člověčí vystupuje z moře. Ještě řekl: Jdi, rci Achabovi: Zapřáhej a jeď,
aby tě nezastihl déšť. Stalo se mezi tím, když se nebesa zamračila oblakem
a větrem, odkudž byl déšť veliký, že jel Achab a přišel do Jezreel.
1 Kr 18:1-45 (KR)
I
Do ut des
Do ut des je formule, jíž se zhuštěně vyjadřuje princip náboženského počínání,
při němž smrtelník hledí dosáhnout přízně Nesmrtelných bohů, nabízeje a přinášeje
jim v oběť něco, o čem soudí, že by na tom mohli mít zájem. Nosnou
myšlenkou tohoto principu je účelovost, to jest, obětování se děje se zcela
určitým (pozemským) záměrem, který má být darem učiněným bohům (jistě mocnějším
nežli potenciální pozemští ochránci) zajištěn. Jde o obchodní, ba co říci,
právní vztah, "pro obě strany výhodný". Formule sama vznikla v římském
prostředí a ukazuje, jak je tento princip právě archaickému římskému
právně-obchodnickému myšlení blízká.
Tento princip byl už nesčetněkrát kritizován z pozic
nenáboženských, ale také náboženských, neboť mnohá náboženství s křesťanstvím v čele,
se hledí od aplikace tohoto principu, který mají za nedůstojný a rozvoji
duchovních sil vposledku škodlivý, osvobodit. Poukazuje se na to, že
je nemožné, nesmyslné a nevkusné zavazovat si božskou bytost nějakou smlouvou,
aby plnila naši vůli. Taková kritika je jistě ve svém jádru správná,
nicméně bych chtěl poukázat na určité drobnosti, které nám možná obohatí
pohled na tento problém.
V prvé řadě je třeba říci, že samotný životní postoj
a duševní rozpoložení obětujícího je nám v dnešní době povýtce cizí –
naše náboženství se obejdou bez obětí, a když už, tedy navýsost
symbolických. I když existuje i opačná možnost (připomínám, např.
"oběť moři" apod.) zajímá nás oběť bohům, tedy duchovním bytostem
majícím rysy osobnosti, a náboženství, v nichž jsou přítomni bohové.
A pokud jsou bohové svobodné bytosti, je jasné, že mohou oběť také
odmítnout. To je ovšem z pozice našeho principu jistě nemilá a frapantní
komplikace. Ambicí obětníka-profesionála
(zapomněli jsme zdůraznit, že na provedení takového "smluvní
oběti" jsou často najímáni profesionálové – kněží, šamani, v naší
perikopě jsou to proroci! – asi tak jako se k soudu vodí advokáti) jistě
je mít co nejméně takových odmítnutých obětí. Tedy profesionalita takového obětníka
spočívá v umění umět to narafičit tak, aby božstvo oběť nemohlo
nepřijmout. Připomíná to trochu situaci, se kterou se často setkáváme
třeba na moravských svatbách a jiných hostinách: Téměř vždy je tam
člověk, někdy je to hostitel sám, někdy ale to může být někdo jiný, kdo se toho
úkolu podejme (náš
"profesionál") a jehož hlavním úkolem a ctižádostí je
přimět všechny zúčastněné, aby toho co nejvíce zkonzumovali a vypili.
Takový "profesionální nabízeč" vám prostě musí podkopat a zlomit
vůli. Dělají to někdy neuvěřitelně vychytrale a vtipně.
Ale zpět k náboženství:
Viděno v mytologických souvislostech,
takto "ošidit" bohy dovedou často dobře polobohové – například
germánský Loki, nebo lstiví řečtí hrdinové Prométheus
a Odysseus, takže je vidět že svět – a nejen
lidský – chce být klamán! A že se tedy snad nabízí k úvaze myšlenka,
zdali nakonec bohové nejsou takovému přemlouvání přístupni, nebo si ho dokonce
přejí. Tedy se zeptejme, jaké způsoby,
jaké metody má obětník, aby zaručil úspěšnost oběti, nebo alespoň zvýšil její
pravděpodobnost. Nabízejí se dvě základní metody:
– První je
manipulace s obětovaným předmětem (tedy zvýšení hodnoty toho, co se
obětuje). To ale většinou spíše závisí na majetnosti a postavení
dárce, takže tato cesta pro odborníka nepřichází v úvahu (Prométheův
experiment s kostmi obalenými tukem je sice hezká anekdota, v náboženské
praxi se ale příliš neujal.)
– Druhou je upravit to, jak se obětuje. A zde
ještě můžeme rozlišit: Za prvé můžeme oběť jaksi zevně obklopit nejrůznějšími
kultickými obřady – zpěvem, hulákáním, tancem (ono: skákali u oltáře), bubnováním,
zahalováním do dýmu, nebo naopak osvětlováním atd
atd., tedy cesta liturgicko-magicko-obřadní. Pak ovšem je zde ještě jedna
spirituálnější cesta a při té je tím hlavním dalším činitelem sama osoba
obřadníka a její vnitřní stav: cesta vedoucí přes šamanismus k józe,
ale nakonec i k tak spiritualizovaným projevům, jakými jsou například
chasidské kabalistické kavanót . Navíc se dají obě cesty
kombinovat a první můžeme docela dobře považovat za "technický
předstupeň" druhé. Ale jestliže obě jsou cesty, pak obě někam vedou. První tedy může vést k druhé, ale
kam vede druhá?
Odpovědi snad mohou být různé, avšak jedna je
nasnadě: Cílem druhé cesty je vlastní přiblížení se bohu/božstvu
sjednocení s jeho myslí a s jeho vůlí. Ovšem pokud je jednou z cest
takové napojení na "úmysl" božstva , jsme opět doma, v klasickém
nábožensko-mravním modelu – pokud je to
tak, je to přece přesně to, k čemu celá věc má vést. Takže tady máme do ut des na jakési spiritualizované
úrovni: Obětník požaduje od božstva zásah, ale platí za něj tím, že sám se
podřídí a sjednotí s jeho vůlí, že začne jednat "jako bůh sám".
Cesta oběti však může vést ještě dál, prakticky až k úplnému
zřeknutí se sebe sama. A v takovéto úplné vydanosti
(církev ji nazývá kenosis a odedávna ji přisuzuje především
Ježíši Kristu, jenž v naprosté oddanosti
Otci a jeho vůli na sebe vzal vše, co měl vykonat) se oběť
stává spíše už jen symbolem, který má tuto skutečnost vyjadřovat.
Část II
Problematická perikopa o Elijášovi na Karmelu
Uvedli jsme
tuto úvahu perikopou (bohužel dlouhou), tradičně nazývanou "Elijáš na Karmelu" a dlužno
říci, že je to z mnoha ohledů jeden z nejproblematičtějších textů
Starého Zákona. Modernímu čtenáři asi nejprve padne do oka onen mimořádně
krvavý způsob vyřizování účtů mezi představiteli dvou náboženství, zde
zastoupených Elijášem na straně jedné a "proroky
Baalovými na straně druhé. Poučenější čtenář
Bible si ovšem povzdechne, že to máme ve Starém Zákoně skoro napořád, v knize
Jozue třeba, prakticky v každé kapitole. Je zajisté otázka, nakolik toto a jemu
podobná líčení odpovídají historické skutečnosti a nakolik jsou jen
"svalnatou rétorikou". Že se ovšem takové věci tu a tam dály, máme ovšem doloženo dokonce ještě ze zákona
Nového: V Lk 13,1 máme reprodukováno pobouření
Židů, doslechnuvších se o incidentu v chrámě při němž
"Pilát smísil krev Galilejců s jejich oběťmi"
Pro nás je však mnohem problematičtější tím, že
měřítkem pravosti náboženství je zde jeho automatická úspěšnost, že Elijáš dochází uznání tím, že "dokáže, co Baalovi proroci nedokáží". A není
jediná! V SZ máme podobný "kouzelnický souboj" popsaný také v Exodu
– mezi Mojžíšem a Áronem a egyptskými kněžími.
A dále: Elijáš si dělá
posměch z Baalových proroků ("vždyť je to
Bůh, má nucení apod."). Ovšem z námi právě nastíněné perspektivy jsme
nuceni říci, že náboženství je tím pravější a autentičtější, čím více je
schopno akceptovat nevyzpytatelnost jednání božího: tedy, je-li Baal bůh, přeci má možnost neshlédnout na oběť a nepřijmout ji! Takové právo božstvu
neoddiskutovatelně přísluší. Vzpomeňme na Gn 4 –
na Kaina a Ábela. Jak máme a jak můžeme vnitřně pochopit Elijášovo tak sporné jednání při tomto "prorockém
souboji"?
Když celou dlouhou pasáž přečteme pozorně, zjistíme
ještě další: Předně Elijáš sám souboj vyvolal. Učinil
tak prostřednictvím králova služebníka Abdijáše, jenž
byl zřejmě ochráncem dočasně poražené a zapuzené "Jahvovy
strany" na královském dvoře Omríovců a který
se zde – správně orientálně květnatým a oklikovatým
způsobem – snaží Elijáše od takového úmyslu
odradit. V tomto riskantním prorockém činu můžeme snad spatřovat i vzdálený
předobraz Ježíšova srdnatého postoje, jak vyzařuje ze všech verzí
pašijního příběhu (obzvláště u Jana), kde není ani pochyby, že Ježíš se vydává
do nebezpečí a smrt dobrovolně a nedovolí, aby mu v tom (a
aby jej!) kdokoliv bránil; ale to byl odskok do daleké budoucnosti. Ale
proč tak Elijáš činí?
Předně: v zemi je sucho – už třetí rok – a to
znamená hlad. Takové oslabení země znamená rovněž její zranitelnost a ohrožení
zvenčí: především hrozícím úhynem koní, tehdy hlavního "válečného prostředku".
Král Achab je si všech těchto hrozeb dobře vědom a snaží se
podnikat, co je v jeho silách, aby jim čelil. (Oproti líčení biblických
knih, které se vůči těmto králům staví šmahem negativně, vyplývá z hodnocení
ostatních historických a především archeologických pramenů, že dynastie Omríovců byli pravděpodobně nejschopnější králové severního
Izraele.) Kromě toho zmítá zemí také náboženský rozkol, mezi starším, ne zcela
potlačeným náboženstvím Jahvistickým a modernějšími náboženstvími Baalovými – převzatými ze sousední Sýrie. To nám z dnešního
pohledu může vypadat oproti hrozící "ekonomické a humanitární
krizi" nevýznamné, ale tehdy tomu tak nebylo.
Zde musím udělat další odbočku. Ani dnes, v jedenadvacátém
století nevíme řádně, jak vlastně funguje počasí. Krátkodobě ho sice – za
pomoci ohromného družicového pozorovacího aparátu -umíme jakž takž předpovídat,
ale jeho dlouhodobé cykly a trendy do značné míry vysvětlit neumíme.
Hitem posledních let pak je přiznání, že lidská činnost může počasí ovlivňovat.
Je víceméně prokázáno, že počasí ovlivňují kromě výbuchů sopek také například
jaderné testy a samozřejmě množství emisí. I když máme tedy už určité
záchytné body, je to na druhé straně příliš málo, abychom dokázali počasí
technicky ovlivňovat; pokusy konané v tomto směru ve východním bloku
a nejnověji v Číně, nedopadly příliš skvěle.
Ve starověku lidé pohlíželi na počasí jako na výraz
určité "nálady" bohů, případně jako na výslednici určité
"konstelace" uvnitř božského pantheónu.
Poslední relikt takového vnímání máme u nás v pohádce o dvanácti
měsíčkách. Bohové však nebyli jen esencí přírodních principů, byli i osobami
a tedy byli do určité míry "lidští", člověk s nimi mohl do určité
míry komunikovat a jeho jednání mohlo mít vliv na jednání a nálady
jejich – v dobrém i ve zlém. V pohádce o zlaté rybce,
reaguje moře na každý další požadavek rybářovy ženy, svou
"náladou" – ještě si vzpomínám, jak jsem to měl v dětské
pohádkové knížce krásně vymalované. Proto bylo třeba v případě katastrofy
způsobené povětrnostními podmínkami v prvé řadě zkoumat, nebyl-li právě
porušen řádný vztah člověka k božskému světu. A náboženský rozkol je
jistě něčím takovým, co může disharmonii do božského světa vnést.
Elijáš je muž onoho "starého
boha", který cítí a vnímá, jak je náboženský rozkol pro zemi zhoubný
a rozhodne se situaci řešit po svém, neboť se cítí k tomu
Bohem zmocněn. Je dost dobře možné, že oni "noví proroci" – tedy Baalovi si neuvědomovali vážnost situace. Koneckonců jejich
náboženství bylo do země importováno a asi se necítili se zemí
a jejími lidmi natolik spjati. Při bezradnosti náboženských vůdců lid váhá
a jeho naděje ochabuje: „A přistoupiv Eliáš
ke všemu lidu, řekl: I dokudž kulhati budete na obě straně? Jestližeť
jest Hospodin Bohem, následujtež ho; pakli jest Bál, jdětež za ním. A neodpověděl jemu lid žádného slova.” Tedy je třeba vyřešit tento náboženský spor a prolomit
náboženskou lhostejnost za každou cenu; jinak hrozí zemi zkáza. Elijáš tedy řeší tento spor ze své strany, neboť z druhé
strany nemůže. Elijáš si nemohl být jistý božím
zásahem ve svůj prospěch, "pro Boha" a pro jeho
"slovo" se ale svého činu odvážil. Je otázka, zdali pak všechno
muselo být dovedeno až do oněch krvavých důsledků, tu ale už dnes,
nějakých tři tisíce let po oněch událostech, těžko můžeme rozřešit.