Když
v posledních říjnových
dnech roku 1619 vjížděl
do Prahy Fridrich, kurfiřt
Porýnské Falce, aby se na pozvání českých stavů ujal české
koruny, byla tato událost v protestantském světě chápána jako veliká
příležitost ke
znovusjednocení protestantského světa a jako symbol jeho pozdvižení proti rostoucí
bojovné katolické moci, ba snad i jako znamení "obnovené" nebo
"druhé" reformace; byla vzpomínána proroctví o lvu bojujícím
s orlem a apokalyptické a bojovné letáky jen pršely. Mezi
shromážděným jásajícím lidem
byl rovněž drobný, již
nemladý muž lehce shrbené postavy v prostém městském oděvu, s bradkou
a krátkými, do čela
sčesanými vlasy,
s nízkým čelem, ale jiskrnýma
očima. Byl z Lužice
a do Prahy přibyl
za obchodem, konkrétně
za obchodem s přízí
a rukavičkářskou kůží, ale ten byl
spíše záminkou, díky níž mohl své dlouhé cesty podnikat. Jeho prvořadým zájmem byl
obchod zcela jiný: obchod s myšlenkami a idejemi. Na všech
místech, kam se svým obchodem zavítal – bývalo to především
ve Slezsku – navštěvoval
ty, kteří měli zájem o jeho
spisy a sdíleli s ním touhu nahlédnout více za závoj božské přírody. Ne
po způsobu vědců, neboť vědy v dnešním
smyslu tehdy ještě
nebylo, ta se měla teprve zrodit –
v neposlední řadě z bádání
a úsilí našeho člověka a jemu
podobných – ale po způsobu
filosofů, kontemplujících řád přírody a řád Boha, jež jim
splývaly v Panně
Sofii. Někteří z nich si říkali alchymisté
a zkoušeli též materiálně
zasáhnout do těla přírody
a vyzískat z od ní nové poznání, jiní – theosofové. Po způsobu světa patřili k rozličným stavům a povoláním;
mnoho mezi nimi bylo lékařů,
jiní byli například celními úředníky a výběrčími daní, ale
nechyběli mezi nimi ani
šlechtici, političtí
činitelé
a humanističtí vzdělanci.
Od posledních se náš člověk dosti lišil, neboť neměl žádné latinské
vzdělání, původně byl totiž ševcem
a do postavení obchodníka (jež bylo společensky vyšší)
se teprve vypracoval. Jeho jméno bylo Jakob Böhme,
jméno, které mělo během následujících pěti let zazářit
na duchovním nebi jako kometa.
Jakoba
Böhma, tedy "Jakuba Čecha" ze Zhořelce (Görlitz), jednoho z pěti klíčových
měst Horní Lužice,
spojených již v 16. století do městského svazu – tehdy pod českou svrchovaností,
není snadné charakterizovat. V rovné míře mu přísluší
přídomky: mystik,
vizionář, filosof (dokonce
"první německý
filosof"), prorok i – theosof. I přes jeho zmíněný průnik
do českých dějin, i přesto, že nosil
jméno "Čech"
a byl měšťanem jednoho
z předních měst koruny české, byl Jakob Böhme v minulosti českému světu takřka
neznám. Za první republiky vyšel péčí J.Matouška a K.Weinfurtera krátký výbor jeho
statí. V porevolučním
období vydali "Přátelé
duchovních nauk" Vackův
překlad jeho Rozmluvy
žáka s mistrem (O nadsmyslovém životě) a obsáhlejší
publikace o Böhmovi se nám dostalo až prací J.Žemly spojené s překladem jeho Cesty ke Kristu (Vyšehrad, 2003).
A proč si tedy Böhme zaslouží naši pozornost? Böhme
je osobou, jež stojí na počátku
novověku, na onom
ostrém "rozhraní věků", kdy se
bouřlivě rodilo zcela nové
vědomí osobnosti
a samostatnosti člověka To se brzy
vydalo cestou racionalismu. Přesto
však na samém počátku
novověku se objevují
v Německu současně dva paralelní duchovní
proudy, jež usilují o mnohem bohatší syntézu dosavadního poznání a o mnohovrstevnější zaměření člověka, nežli kartezianismus a jeho varianty. Jedním je rosikruciánství, jež propuká ve druhé dekádě 17.století jako ohňostroj na různých místech Německa, ale především
v jižním a západním Německu,
a druhým je proud slezský a saský, jejž představuje především právě Jakob Böhme.
život
DO Böhmova života
jsme vstoupili v jeho prostředku, lépe řečeno
na přelomu jeho třetí a závěrečné
dramatické čtvrté fáze a dříve než řekneme
(něco málo) o jeho myšlenkách a učení,
patří se nejprve popsat jeho podivuhodný život
v celku:
čas skrytosti
O Böhmově
narození nemáme přímé doklady. Jeho první životopisec Abraham von Franckenbrg ho klade do roku
1575. Pocházel ze selské rodiny, ale rodiče ho – zřejmě
pro jeho určitou tělesnou slabost –
asi nepovažovali za dostatečně
schopného pro toto těžké povolání a zvolili pro něj
dráhu ševce a jako mladý ševcovský mistr nám také roku 1599 poprvé
vystupuje v listinných pramenech: toho roku se žení, kupuje ševcovský
krám a dům, a je přijat do cechu
ve Zhořelci. O tom, co předcházelo tomuto
jeho vzestupu, se Böhme zmiňuje
jen kuse, když hovoří nejasně
o protivenstvích, jaká musel trpět jako tovaryš.
Abraham von Franckenberg
však zmiňuje ve své oslavné biografii dvě
události z Böhmova dětství, z nichž
zvláště druhá je zajímavá. První se týká tajemného
pokladu skrytého v hoře, který se malému
Jakubovi zjevil na pastvě a který nikdo
z ostatních chlapců neviděl. Druhá příhoda
se vztahuje k době Böhmova učednictví. Byla jí
návštěva tajemného cizince, který přišel
do ševcovského krámu, když mistr nebyl přítomen
a dožadoval se vehementně koupě
bot. Jakub, jenž nesměl o své újmě nic prodávat,
se chtěl cizince zbavit tím, že stanovil za pár bot
nesmyslně vysokou cenu. Cizinec ji však bez protestu zaplatil
a při odchodu adresoval Böhmovi
slova: “Jakube, jsi malý, ale staneš se velkým a zcela jiným mužem,
že svět nad tebou užasne. Proto buď
zbožný, boj se Boha, měj v úctě
jeho přikázání a pilně čti
Písmo svaté, v němž nalezneš útěchu a poučení,
neboť ti bude mnoho trpět. Ale důvěřuj
a buď pevný, neboť Bůh
tě miluje a je ti nakloněn.”
K tomu, aby naplnil cizincova slova, měl
Böhme zvláštní příležitost.
Ve Zhořelci totiž působil v oné
době (od roku 1600) jako farář Martin Moller (1547-1606), což byla osobnost pozoruhodná
a citlivá, někdy se považuje za úplně
prvního reprezentanta pietismu. Skládal duchovní básně
a jsou záznamy o tom, že se scházel v malých kroužcích s těmi,
kdo usilovali o hlubší duchovní poznání. Je navýsost pravděpodobné,
že do těchto kroužků našel cestu
i vnímavý mladý mistr. Pozdější Böhmovi vykladači tvrdí, že právě
Moller byl oním "požehnaným nástrojem, jenž
v Böhmově duchu zažehl svatý oheň."
Je rovněž pravděpodobné, že
v těchto kroužcích se Böhme
seznámil se svými budoucími zastánci a podporovateli, především
Karlem Enderem von Sercha.
čas osvícení
Setkávání
s nesporně duchovně vyspělou
osobností Martina Mollera i podněty,
jež vycházely z jeho okolí, by se jistě daly nazvat
duchovním osvícením. U Böhma však došlo
ke zvláštní události, kterou později sám popsal. My
zde dáme přednost líčení jeho
životopisce Abrahama von Franckenberg,
jenž událost líčí takto:
“Když se
Böhme živil jako pilný pracovník v potu tváře
prací vlastních rukou, byl počátkem 17.století,
totiž roku 1600, maje 25 let věku, uchvácen
božským světlem a uveden svým siderickým duchem při náhlém
pohledu na cínovou nádobu (účinkem její libé joviální záře) k nazírání
nejniternějšího jádra či
centra skryté přírody. Böhme,
pokládaje vidění, jehož se mu v tomto stavu
dostalo, za pochybné, vyšel Nisskou bránou (Neißtor), blíže které u mostu ve Zhořelci
bydlel, ven do přírody, aby přišel
na jiné myšlenky. Než hle! Co prve nazíral, zjevovalo se jeho
duševnímu zraku stále jasněji a jasněji,
takže skrze nazírané signatury, obrazce, lineamenty a barvy mohl se
dívat všemu tvorstvu takřka do srdce
a do jeho nevnitřnější
přirozenosti.”
Jak
vidíme, toto zjevení zásadním způsobem proměnilo
Böhmovy schopnosti: Jeho schopnost "čtení
signatur" a rozumění jazyku přírody
byla později jeho stoupenci velmi obdivována. Nevíme, zdali šlo
jen o toto jedno zjevení, nebo zda se podobné zážitky opakovaly. Jisté je,
že se s ním Böhme dlouho obíral sám u sebe, aniž
by navenek ze svého vnitřního života cokoli
prozradil. Jeho vnější život se odehrával ve znamení vzestupu –
přikoupil další krám, začal obchodovat
s kůžemi. Roku 1600 se mu narodil první syn, o dva
roky nato další a poslední následoval po desetiletém odstupu.
A zhruba v téže době se v Böhmovi probudilo jiné zjevení, jež už – na rozdíl
od předešlého – šlo formulovat a sdělit.
Böhme o tom píše:
“V tomto
mém usilovném hledání a toužení … se mi otevřela
brána a já jsem v jedné čtvrthodině
spatřil a poznal víc, než kdybych byl strávil
mnoho let na vysokých školách. Velmi jsem se tomu podivoval
a nevěděl jsem, co se to
se mnou stalo, i počal jsem
ve svém srdci chválit Boha. Neboť jsem spatřil
a poznal jsoucnost všech jsoucen, počátek a původ
tohoto světa a všech stvoření
skrze božskou Moudrost. Poznal jsem a spatřil
v sobě samém tři
světy: (1) svět
božský, andělský, či rajský; (2)
temný, odkud počíná příroda k ohni,
a (3) tento vnější svět,
jakožto výtvor a zrození neboli vyslovenou jsoucnost zobou těch
vnitřních duchovních světů.
Spatřil jsem a poznal veškeré jsoucno
ve zlu a dobru, kterak jedno pochází z druhého a jak matka
je rodičkou, a tu jsem se nejen velice
podivil, ale nadto jsem byl naplněn radostí.”
Böhme dvanáct let čekal a nechal
v sobě uzrávat tento duchovní plod, a teprve až hrozilo,
že ona zjevení a živá vzpomínka na ně začnou
vadnout a ztrácet se, rozhodl se zapsat to, co jeho mysl už byla
schopna pojmout do knihy, zatím spíše pro připomínku
sobě, nežli pro jiné. Tak spatřila
asi v roce 1612, tedy pouhý rok před slavnou
publikací rosikruciánských spisů
Fama a Confessio
Fraternitatis, světlo světa
první Böhmovo dílo nazvané Morgenröte
im Aufgang latinsky
zkracované jako Aurora. Böhme si chtěl
opravdu nechat knihu pro sebe. ale nějakým způsobem,
o němž sám nehovoří, se dílo
nebo jeho část dostalo do rukou hraběti Karlu Enderovi von Sercha,
jeho souputníku z Mollerových konventiklů.
Ten, rozpoznav okamžitě její ohromnou hodnotu, ji dal během
několika dní opsat vícero písaři
a tím dílo současně zachránil a přivolal
na ně zkázu. Enderovy opisy
zajistily Böhmovi a jeho dílu okamžitě
publicity ve vzdělaných kruzích. Tam nemohlo dlouho trvat, než se
jeden z opisů dostal i ke zhořeleckému faráři.
Tím však už nebyl umírněný a mysticky založený Martin Moller,
jenž zemřel roku 1606, ale, ale pyšný a bojovný, svému
jménu čest dělající farář
Georg Richter, zastánce vypjaté luterské ortodoxie.
Richter nemeškal a spěchal
se stížností na radnici, jež byla ve svobodném městě
kompetentní rozhodovat i v náboženských otázkách, a zároveň
proslovil nejbližší neděli ostré kázání o falešných prorocích. Městská
rada, v níž vládlo mnohem tolerantnější smýšlení,
zjednala po spektakulární akci, jejíž součástí bylo Böhmovo zatčení
a (krátkodobé) vsazení do klády, jakož i konfiskace rukopisu, mezi Böhmem a duchovenstvem 30.červa
smír, podle něhož měl Böhme přestat s psaním
a faráři se měli zdržet dalších
útoků a jeho zostouzení. A Böhme
svůj slib dodržel. Po šest let nenapsal ani čárku.
Nakolik respektovali dohodu duchovní, je otázkou. Böhme
si později stěžoval, že tomu tak
nebylo. Jisté je, že ve městě,
kde byl již jednou za kacíře označen,
neměl lehký život; i kdyby byli duchovní chtěli,
nebylo možno jednoduše nařčení jenou
vznesené zastavit v jeho působení. Přinejmenším
se však zdrželi přímých akcí proti Böhmovi až
do roku 1624, kdy byly první dva Böhmovy spisy vydány
tiskem.
čas mlčení
Tak
nadešla Böhmovi další doba čekání.
Ale tentokrát ji vnímal mnohem hůře: Měl
pocit marnosti a zpronevěry na svém
poslání Duchovní zrak se mu zatměl. A když se
již nesměl sám dále těšit svou vizí, začal
alespoň vyhledávat podobně smýšlející – lékaře
– Paracelsovy žáky, kteří žili roztroušeně
po městech i venkově, kroužky stoupenců
Kaspara Schwenckfelda
i mnohé další, kteří v tomto vpravdě přelomovém
období toužili po novém poznání po nové a smělé
syntéze nauky o přírodě
a o duchu, kteří se mnozí zanášeli vidinou nové reformace
a pokojného sjednocení světa pod vládou
ducha. Také četl jejich spisy. Četl díla alchymistů,
paracelsistů i náboženských myslitelů.
To způsobilo, že když se nakonec opět
chopil pera, byl již mnohem vzdělanější
a dokázal své myšlenky lépe formulovat a obhájit v mnohých
sporných otázkách.
čas polnice
Roku 1618 vypukla válka, již rozpoutalo české
stavovské povstání, a jež měla být poslední
náboženskou válkou v Evropě, ale zároveň
válkou nejstrašnější, neboť byla již také
v plné míře válkou mocenskou, jaké známe z moderní doby. I
současníci si byli vědomi, že to bude
válka strašná. Odhodlanost obou zápolících stran – katolické
i protestantské byla veliká a byla spojována s apokalyptickým očekáváním.
A v takovéto blízkosti katastrofy, světové katastrofy,
která možná bude znamenat konec lidstva i světa, jistě
připadal Böhmovi slib, jenž si
na něm vymohl malicherný zhořelecký farář,
něčím, co má neporovnatelně
menší hodnotu proti aktuální nouzi světa, jemuž musí být
zvěstováno tajemství, tajemství Boha a přírody.
Během pěti let vychrlil Böhme 24 spisů od malých, několikastránkových,
často návodných dílek (Vierzig Fragen von der Seele, Sechs mystische Punkte, Trostschrift von vier Complexionen, Von wahrer Buße,Von der neuen Wiedergeburt,Von der wahren Gelassenheit,Vom übersinnlichen Leben, Von göttlicher Beschaulichkeit, atd.), a od polemických spisů,
které připomínají dlouhé dopisy, až po úctyhodná díla věnovaná
jednak výkladu vlastní nauky (Beschreibung
der drei Prinzipien göttlichen Wesens,Vom dreifachem Leben des Menschen, De signatura rerum), jednak speciálním (theologickým)
otázkám ze zorného úhlu své nauky (Von der Gnadenwahl, rovněž četná
z menších uvedených děl lze zahrnout do této kategorie) a objemný
dvousvazkový komentář ke knize Genesis, jenž nazval Mysterium Magnum. Krom toho nesmíme zapomínat na rozsáhlou
korespondenci, jež v současné době
zahrnuje na osmdesát objevených a uchovaných listů,
přičemž některé jsou velmi
rozsáhlé. Böhme je chápal zřejmě
jako určité epištoly, jimiž vykládal, obhajoval
a popularizoval své učení a které, ač
určeny jednotlivé osobě, mohly být čteny
i širším okruhem příjemců.
charakter spisů a obsah učení
A
co je tedy obsahem Böhmova učení
a proč byl na jedné straně tak vítán
v disidentských kruzích nepokojnými duchy a tak příkře
odmítnut luterskou církví? To není vůbec lehké
formulovat i přesto, že se myšlenky v Böhmových
spisech opakují. Jeho spisy představují jakoby
neustále kupředu postupující variace určitých
témat a nedá se tedy říci, že by některé
z nich znamenalo v Böhmově tvorbě
zvrat; vše, co nalezneme v dílech z posledního roku, bylo už nějak
přítomno v Auroře. A co jimi
tedy je? Náznak toho jsme již slyšeli. V onom autobiografickém výroku Böhme popisuje obsah svého zjevení jako:
jsoucnost
všech jsoucen, počátek a původ
tohoto světa a všech stvoření
skrze božskou Moudrost. Poznal jsem a spatřil
v sobě samém tři
světy: (1) svět
božský, andělský, či rajský; (2)
temný, odkud počíná příroda k ohni,
a (3) tento vnější svět,
jakožto výtvor a zrození neboli vyslovenou jsoucnost zobou těch
vnitřních duchovních světů.
Spatřil jsem a poznal veškeré jsoucno
ve zlu a dobru, kterak jedno pochází z druhého
Ano, Böhma
ponejprv uchvátilo to, co hýbalo světem středověkého
člověka – každého
středověkého člověka:
svět, nebe a peklo; jejich projevy
a manifestace, prolínání a vzájemné působení. Jen vzpomeňme
na Dantovu Komedii, nebo na mnohá mystická (i nemystická) líčení
cesty do pekel, např. od Mechtildy
Magdeburské.. Tak vypadá a tak je rozdělen svět
středověkého člověka:
na nebe, zemi a peklo. Avšak už středověcí
theologové jsou o krok dál: nebe a peklo nejsou místa v tom smyslu,
v jakém je jím Země; nedá se jich dosíci fyzickým putováním, ale jen změnou
vnitřního stavu člověka.
Ano, nebe a peklo jsou v pravém slova smyslu stavy, stavy,
jichž dosahujeme po smrti, stav blaženosti a stav zavržení. Böhme k tomu, aby prožíval nebe a peklo, nepotřebuje
závoj smrti. Böhme našel nebe i peklo v sobě
samém
a nahlédl je jako základní stavy, principia – principy lidské
bytosti. Na jiném místě píše, že můžeme
prodlévat současně v nebi
i v pekle. A nejen to. Tato principia vládnou nejen v člověku,
ale jsou principy utváření přírody
a veškerého světa. A tím se dostáváme ke druhému Böhmovu výsostnému tématu – ke zrození světa,
kosmogonii a rovnou jedním dechem dodejme ke zrození Boha –
k theogonii. Tím se však dostáváme k závažné otázce: Pokud mluvíme
v člověku o nebi
a peklu, případně o dobru
a zlu, máme na mysli kvality a pojmy morální; jak však
mohou být morální pojmy aplikovány na zrod a vývoj celého světa?
Böhme však chápe tyto principy velmi komplexně
– už v naznačeném výroku uvádí u principu, který je zde uveden jako
druhý, v jeho dalším díle však označován jako první,
že je temný a počíná se odtud příroda v ohni.
To však je jen výchozí charakteristika tohoto principu (jeho protipól pak
logicky nese označení světlý a vodní).
Principy a s nimi celá příroda, včetně
člověka, totiž
procházejí zvláštním procesem, při němž
tyto principy, střetávajíce se, křížíce se, a mísíce se, nabývají
neustále nových kvalit. Sedm jich nakonec Böhme
napočítá, ale jeho výklad je v tom leckdy nejasný, zdá
se, že se dá rozlišit v samotném Böhmově
výkladu ještě více fází a nuancí onoho procesu
Bůh
To,
co jsme zatím uvedli, zní sice velmi filosoficky a alchymicky, ale málo křesťansky.
Jak je možno dojít skrze takovéto nahlédnutí spásy? A kde je v tomto
systému Bůh a jak působí? Tato otázka
je zároveň odpovědí: Bůh
není u Böhma od přírody jednoznačně
oddělen. Je původce
a "motor" celého jejího procesu, ale nejen to. Je jím proto, že
– na jiné úrovni – sám podobným procesem prochází a proces celého světa
není tedy ničím jiným, nežli odleskem svobodného procesu, jímž
se vyvíjí sám Bůh. Tento "boží proces" je ve své podstatě
jakýmsi trojkrokem: Jeho základem je nezměrná VŮLE,
nazývaná táž UNGRUND. Tato vůle však nemá nic
jiného, čeho by se chopila, kromě sama sebe. Činíc
tedy tak, vzrůstá v ní napětí, jakýsi
"vnitřní tlak", až dojde k principu zcela opačnému.
Vůle k sebeuchopení
se přepóluje do obrovské vůle
a energie ke sebezjevení/vyzáření.
(Všimněme si již nyní, jak "fyzikálně"
tyto pojmy znějí.) Tak dojde k sebezjevení
Božímu, jež je opět tak absolutní, jako bylo absolutní boží mlčení
a jeho propastnost. Ve svém naplnění, tj.
ve svém nejzazším výboji vytváří pak jakousi stopu
– sféru božské Moudrosti. Ta bude nadále žít jako božská bytost zodpovědná
za transformaci božských procesů do světa.
Od ní se vyzářená energie odráží a vrací se coby Slovo,
hlas, neboli Schall, zpět do bezedna.
Panna Sofia a nebeský androgyn
Božská
Moudrost, čili Panna Sofia je však nyní jakoby těhotná
energií a procesem, který zažila (a který ji zároveň
vytvořil) a zprostředkuje ho dále. Tak
vzniká hmotný svět – nápodobou a opakováním božského procesu sebeuchopení a sebezjevení,
rozšíření, rozprostranění; kontrakce
a dilatace, jež představují první kvality. Protože však už
v samotném Bohu se zrodil hlas a slovo, mají i veškeré
pozemské kvality a jednotlivé stvořené věci
svou řeč, svůj vnitřní
hlas. To jsou ony " signatury, obrazce, lineamenty a barvy", jež
viděl Böhme při
svém prvním vidění a jež se později pokusil zčásti
popsat v knize De signatura Rerum". Kromě
tohoto neosobního rozměru podněcovatelky veškerého
světového vývoje má však Panna Sofia i rozměr
osobní: Je jakousi nebeskou ideou člověka.
Böhme ji považuje za původní Adamovu
družku, ještě předtím než upadl
v spánek zapomnění a probudil se tak v hmotném světě
žádosti. Tehdy teprve začal cítit svou nedostatečnost a žádal
si družky "z masa a kostí". Nebeská Sofie je sice projevem
Trojice – Böhme ji někdy zaměňuje
se Synem, ale také se blíží člověku
– je polovinou, "tinkturou" onoho prvního nebeského Adama před
pádem; tedy jsou v ní obsaženy vlastnosti, jež Adam poté ztratil. Toto učení
se blíží starým gnostickým mýtům o nebeském Anthrópovi, pračlověku,
jenž byl androgynní povahy, orfickým hymnům, nebo
i védské dvojici Puruša – Prákrtí.
Lidská družka – pozemská Eva není takto člověku
dostatečnou pomocnicí – aby mohl dosáhnout svého cíle, jenž je
totožný s cílem veškerenstva, potřebuje člověk
nebeské pomoci. A nebesa mohou pomoci právě pomocí Sofie, neboť
ta je jejich pohyblivou částí a je na rozdíl od neměnného
Boha proměnná a může nabývat různých
podob; může navázat kontakt s člověkem,
ba se sním zasnoubit. Lidská duše tak není zcela bezmocná, může se
na setkání – návštěvu Sofie připravovat. Böhme věnoval ve svých
spisech mnoho prostoru způsobům a postupům,
které mají pročistit mystikovu vůli a vzbudit
v jeho mysli (Böhme používá staré a dnes
již trochu nesrozumitelné slovo Gemüt) onu čistou,
vodním i ohnivým elementem pročištěnou
žádost po spojení s Pannou Sofií. Jsou to většinou
dlouhé modlitby, jež zaujímají velkou část knihy "O
správném pokání (Von wahrer
Buße )", "O odevzdanosti (Von der wahren Gelassenheit) ", i jiných.. Pokud však
takového spojení, jejího "polibku" a "koruny", člověk
dosáhne, je mu vzápětí opět odňata
a skutečného "svatebního lože" se nám
v tomto životě nedostává.
střet s církví a závěrečné životní
peripetie
Vidíme,
že Böhme vidí spásu a duchovní cestu člověka
dosti odlišně od toho, jak si ji představovala
a představuje reformační theologie. Pro
tu byla spása jednou provždy zajištěna činem
Kristovým, který – resp. jehož zásluhy si má jednotlivý jen přivlastnit
a tak dosíci jakési "přivtělené
spravedlnosti" (iustitia imputata). Naproti tomu hlásá Böhme
(společně se všemi mystiky) vnitřní
proměnu člověka.
Církev již není schopná předávat Kristův impulz dále: je
pouhou Mauerkirche (tedy něco
jako "kamenná církev"), nyní je potřeba vybudovat
církev ducha, je potřeba nové, všeobecné reformace. – Ve volání
po ní se tak Böhme sjednocuje s rosikruciánstvím, jež je jakýmsi "duchem epochy".
K Böhmově střetu
s luterskou ortodoxií tedy muselo zákonitě dojít. Böhme v období po roce 1618 vyvíjel horečnou
aktivitu; nejen spisovatelskou – své řemeslo pověsil
už dávno na hřebík, ale i obchodu se teď
věnoval jen občas, především
tehdy, když měl možnost spojit s obchodní cestou i cestu
"misijní", tedy navštívit jiné myslitele a své přívržence.
Část obchodních aktivit převzala na sebe
též Böhmova žena, která podnikala i samostatné
obchodní cesty Určitou část své obživy
ovšem přijímal rovněž od svých (především
šlechtických) přívrženců ve formě
podpory.
Böhmův věhlas
rostl, i když se bránil publikaci svých spisů.
Nakonec vydal roku 1624 Johann SIgismund
von Schweinichen vlastním
nákladem dva drobné Böhmovy spisy, jež se později
měly stát základem jeho nejpopulárnějšího
díla Cesta ke Kristu (Weg zu
Christo). To ovšem vyvolalo bouři.
Zhořelecký farář Georg Richter nasadil veškerou moc svého plamenného
kazatelství proti Böhmovi a jeho spisku a nepříliš
nesnadno se mu podařilo vzbouřit nižší vrstvy Zhořeleckých
obyvatel. Böhmovi vytloukli okna a ohrožovali
jeho děti ve škole. Farář Richter doprovodil
svou akci, jak se na faráře slušelo,
i teoretickým spisem, jenž měl být vyvrácením Böhmova učení Iudicium Georgii Richteris
de fanaticis sutoris Enthusiastici libris. Latina
je ale jediné, čím se tento spisek může pochlubit.
Richterova argumentace je slabá, v podstatě se omezuje
na spílání. Být duchovním protivníkem Böhmovi
rovným nebylo Georgu Richterovi dáno. Böhme si dal pamflet přeložit a důkladně
na něj odpověděl
vlastní apologii, jež se nese v duchu hrdé pokory.
Za těchto
zjitřených okolností, komplikovaných ještě
nepřítomností ženy, jež byla na obchodní cestě,
přišlo pro Böhma neobvyklé
pozvání: Byl pozván na kurfiřtský dvůr
do Drážďan, aby tam vysvětlil své názory
vysoce postaveným saským úředníkům
a rádcům kurfiřta. K setkání
s několika učenými rádci
na zámku Pillnitz u Drážďan
skutečně došlo a dopadlo pro Böhma
příznivě. Tedy asi spíše
v tom smyslu, že jeho názory nebyly uznány za nebezpečné
pro stát a dokonce byl vzat v jakous takous ochranu. Böhme ovšem, i když k očekávané audienci u
kurfiřta nedošlo, se cítil nesmírně
povzbuzen a posílen: druhá reformace, onen jeho očekávaný
Lilienzeit, se zdála na dosah ruky. Böhmovi nyní narostla křídla, byla to však
křídla anděla smrti. Brzy
po jeho návratu do Zhořelce – 13.srpna –
zemřel neočekávaně
jeho dlouholetý zavilý odpůrce
a sužovatel – farář Richter. Ale i Böhmovi
jeho čas vypršel – jakoby myslitel, jenž veškeré své myšlení
postavil na protikladu dvou principů a jenž
i v Bohu viděl světlo a temnotu
současně, nedokázal žít bez
svého odpůrce, bez svého osobního Mefista: Po návratu ze své
podzimní cesty k panu von Schweinichen
Böhme těžce onemocněl.
Ač měl mnoho známých
a příznivců právě
mezi lékaři a dva z nich stáli i u jeho lůžka,
nebylo tehdejší lékařské umění s to mu
pomoci. 16. nebo 17.listopadu nad ránem, v den, který se měl
později stát významný pro zemi, jejíž jméno nosil,
se nejprve dotázal přítomných, zdali slyší tu krásnou hudbu, a pak
se slovy “Nun fahre
ich nach Paradeis."
(Teď odcházím do ráje) zemřel.
ohlas a následovníci
Neobyčejný
muž měl neobyčejný osud i po
smrti. Ten nejprve nabyl poněkud kocourkovských
fraškovitých rysů: Duchovenstvo v osobě
Richterova nástupce odmítlo Böhma pohřbít.
Nyní však – mimo jiné díky změněným
poměrům a také oné výše zmíněné
"nejvyšší protekci" – byla situace jiná, nežli roku 1613. Proti farářovu
rozhodnutí se postavil nejen ševcovský cech, jenž si nechtěl
nechat ujít příležitost slavnostně uctít svého člena,
ale i městská rada, jež faráři přímo
a bez okolků nařídila pohřeb
vykonat a pronést pohřební řeč.
Její rozhodnutí navíc podpořil nejvyšší saský
fojt, právě v Lužici pobývající. Paličatý
farář ale raději předstíral
nemoc, aby se nemusel slavnosti zúčastnit a vést
pohřební obřady tak připadlo
jeho zástupci. Ten rovněž odmítl připravený text
a proslovil kázání, jímž Böhma nepřímo
urážel. Na dovršení všeho, kříž, který Böhmovi postavili na jeho hrob přátelé
a jenž nesl na sobě podobu beránka
a mnoho symbolických nápisů, byl
do druhého dne zhanoben a zničen. Böhme tak zůstal bez náhrobku
po téměř dvě stě
let. Ještě při stém výročí
jeho smrti, jehož bylo roku 1724 s vděčností a úctou vzpomínáno
leckde ve světě, se tehdejší zhořelecký farář
pohoršlivě vyjádřil o "stoletém
lejnu".
Cesta
vnějšího úspěchu a slávy
byla Böhmovi cizí jak za života, tak i po smrti.
Jeho spisy, spíše opisované a jen pomalu vydávané, a jeho učení
se však pozoruhodně šířily – především
v malých skupinkách přívrženců,
ve Slezsku, Sasku, ale především
a nejvíce v Holandsku. Holandský kupec Abraham van Bayerland shromáždil ve čtyřicátých
letech opisy veškerých Böhmových děl
a valnou část jeho dopisů. Dokonce
se mu podařilo – za značný finanční
obnos – získat od zhořelecké městské
rady rukopis – autograf Böhmovy Aurory, jenž stále
ležel zabavený na zhořelecké radnici. Asi
dvě třetiny jeho díla stačil
vydat v holandštině sám, zbytek zanechal svým následovníkům.
Tak si svět musel počkat na vydání
veškerých Böhmových spisů
až do roku 1682, kdy vyšly v Amsterodamu (v německém
originále) péči Johanna Georga
Gichtela.
Avšak
ještě dříve, nežli
se svět mohl seznámit s Böhmovými
spisy v jejich celé šíři, vzbudilo Böhmovo dílo podiv a pozornost v Anglii, kde
vyšel překlad některých spisů
už v roce 1665: Jednak u tzv. Cambridgeských platoniků,
jednak v mystických kruzích, jejichž vůdčí
představitelkou byla Jane Leade.
Jsou svědectví o tom, že se Böhmem
a jeho sedmi přírodními duchy (Naturgeister,
v angl. překladu ethereal spirits))
v mladém věku zabýval Isaac Newton. Později
uvažoval o rovnováze dvou principů, až později
se omezil na princip jediný – Böhmův
první, který však nazývá gravitace.
čas lilie
Ještě
poslední otázku si chceme v souvislosti s Böhmem
položit, totiž: Byl dobrým prorokem? Viděli jsme, že
žádostivě očekával nápravu
a produchovění osobního i veřejného
života, stav, který nazýval "časem lilie".
Nastal kdy tento čas? Dovolím si tvrdit, že ano, avšak trvalo to téměř
sto let. Ke konci sedmnáctého století se v protestantské Evropě
(ale konečně i v katolické – tam však v jiných
podobách) začíná probouzet silné hnutí zdůrazňující
prohloubenou osobní zbožnost. Bývá zvykem je nazývat pietismem. Pietismus měl
mnoho podob a mnoho různých představitelů
a někteří z nich byli Böhmovi myšlenkově dosti vzdálení. Je
logické, že u hnutí, jež se cele zaměřovalo
na osobní zbožnost a individuální náboženské prožívání, nebude
vládnout žádná oslnivá jednota. Společný byl pietistům
veliký enthusiasmus a zjitřené
vnitřní prožívání spojené často s mravní
vypjatostí. Rozhodně však pietistické hnutí nevypadalo tak, jak si to dnes
máme tendenci představovat na základě hnutí, jež dnes
ve světě působících, jež se
hlásí k dědictví pietismu. Těm je spíše společná
určitá uzavřenost
a radikalita a mystice nejsou příliš nakloněna;
energie se věnuje spíše přesvědčování
a misijní činnosti. Tyto motivy, včetně
onoho puzení k vnější misii, byly jistě přítomny
i tehdy, nebyly však tím hlavním. Četní pietisté
zastávali věroučně
názory značně nonkonformní (například někteří
odmítali představu pekla jako místa věčných
muk, mnozí nauku o svátostech) a poměrně
často volili v úsilí o dokonalejší křesťanství
i dobrovolný rozchod s církví. Úsilí o vnitřní
čistotu a dokonalost jim bylo společné
bez výjimky, stejně jako praktický irenismus
(touha po míru mezi národy) Nebyli tedy snad oni semenem a možná
i stvolem a plodem onoho času lilie?
K velmi
radikálním pietistům náležel i Johann Georg Gichtel, který poprvé vydal
Böhmovy spisy. Na jeho životě
a působení se velmi pěkně
dají vidět všechny zde naznačené rysy. Gichtel okolo sebe shromáždil skupinku přívrženců
žijících v celibátu a přísné askezi
a nazval ji Andělští bratři
(Engelsbrüder). V této skupině
byly Böhmovy spisy intenzívně
studovány i po Gichtelově smrti a Gichtelův
žák a nástupce Wilhelm Überfeld
pak uspořádal další dvě Böhmova souborná vydání (1715 a 1730), z nichž
druhé je dosud nepřekonanou standardní edicí (ve 30.letech 20.stol.
se dočkalo reprintu). Jinou osobností, jež vědomě
uchovávala Böhmův odkaz a požívala velké
autority, byl Abraham von Franckenberg,
díky němuž se s Böhmovou
mystikou mohli seznámit slezští mystičtí básníci Johannes Scheffler
(známý jako Angelus Silesius)
a Daniel Czepko. Krom toho byly Böhmovy spisy čteny a váženy
mezi alchymisty a rosikruciány, z nichž za
nejvýznačnější můžeme považovat Jana
Baptistu van Helmonta a hlavně
jeho syna Francisca Mercuria
van Helmonta, již oba působili
na dvoře vévody Falcko–Kulmbašského a anglického alchymistu a rosikruciána Roberta Fludda.
Po takových a jiných skrytých pramíncích proudila míza do času
lilie,
aby o další století později mohli nad Böhmovým
dílem užasnout filosofové v čele s Hegelem a Schellingem
a aby se na sklonku téhož devatenáctého století stal rovněž
pramenem hlubokých meditací theosofů.