Na myšlenku Rudolfa Steinera o sociální
trojčlennosti lze zareagovat různě: Ti, kteří vítají různé alternativní a přírodně
zaměřené koncepty života i jeho sociálního uspořádání, ji možná uvítají,
minimálně však budou o ní uvažovat. Technokratům bude asi ve Steinerovském systému vadit složka duchovně-kulturní,
protože té přeci k životu společnosti netřeba, ta je zde jen "pro
zábavu". (Takový postoj asi odpovídá nejvíce nastavení většiny společnosti
vyjádřené slavnými metaforami Václava Klause o třešničce na dortu
resp. spolku zahrádkářů.) Striktní materialisté a marxisté vůbec odmítají
uznávat jiné společenské funkce nežli ekonomické. I ty politicko-správní
se v jejich pojetí od nich odvozují. – (Poznámka pod čarou:
Hezky nám ten marxismus připravil cestu neomezené vládě supermarketové
ekonomiky, že?) Ovšem i myslitel prvního typu se možná zarazí, když
si uvědomí, jak silně je steinerovský koncept podobný
něčemu, co už tady bylo: Sociální trojčlennost není přece nic jiného nežli
reinterpretovaný a aktualizovaný sociální ideál středověku, v němž se
společnost dělila, nebo alespoň měla dělit na jasně odlišené tři vrstvy:
těch, co vládnou a bojují; těch, co pečují o její duchovní blaho; a konečně
těch, kteří pracují a vytvářejí pro ni její ekonomický fundament.
Veškerá modernizace tkví vtom, že se jednak duchovní potřeby společnosti
chápou šířeji, jednak v tom, že nyní u Steinera
už nejde o jednotlivé třídy (do kterých je člověk jednoznačně a nadosmrti
zařazen), ale o společenské funkce, na jejichž výkonu se mohou a mají
podílet do jisté míry všichni, každý svým dílem a ve svůj čas.
Tak se před nás staví otázky: Proč
by mělo fungovat něco, co bylo již jednou opuštěno? Opravdu tyto malinké úpravy
stačí, abychom ze středověké sociální nauky vytvořili nástroj, jímž se
může řídit moderní společnost? Jaké důsledky by mělo její přijetí a její
aplikace? Nevrátilo by nás to "do středověku"?
Tyto otázky poukazují na to, že je
třeba nauku o sociální trojčlennosti dále promýšlet a případně nově
interpretovat. Jeden takový pokus zde předkládám. Tento pokus vychází
z určitého sociologického modelu, který ovšem musím nejprve nastínit.
Myšlenka vývoje se do evropského
myšlení začala prosazovat v revoluční době přelomu 18. a 19. století.
To je pro nás dnes možná překvapivé, ale do té doby skutečně i při pokusech
reformovat společnost nebo církev nebylo hledáno optimální fungování nebo
optimální proces, trajektorie nebo "cesta", po níž by se
měla společnost dát, ale vždy jen optimální stav. Až ten bude docílen,
dospějí dějiny do svého konce:nic už nebude bránit Bohu, aby vykonal
konečné účtování s lidstvem, které takto splní svůj úkol; je jen otázkou
názoru, zdali Bůh ještě předtím popřeje lidstvu nějaký čas před koncem světa,
aby na zemi užilo plodů takového dokonalého uspořádání (a nastane-li tedy
nějaká ta tisíciletá říše hojnosti). Takto nějak si představovali reformu
společnosti utopisté a pansofisté 17.století. Osvícenství pak
z těchto představ vytěsnilo Boha na samý jejich okraj a cílem se
víceméně stal onen dokonalý stav společnosti, která bude podobna dobře
fungujícímu stroji. Myšlenka toho, že by společnost podléhala vývoji, v němž
by tedy nakonec každý stav, byť jakkoli dokonalý, byl jen stavem přechodným –
výsledkem předchozího vývoje a výchozím článkem vývoje následujícího,
musela tedy být velikým pohoršením všem oněm dokonalým organizátorům
společnosti a myšlenou vskutku převratnou. A právě s touto
myšlenkou přicházejí na samém začátku 19. století němečtí idealisté, v první
řadě Hegel a Schelling.
Od (pozdější) marxistické představy vývoje, se Hegelův
vývoj liší tím, že není poháněn ekonomickými hnacími mechanismy, ale že se
v každém okamžiku děje, a to dvojí syntézou – jednak známou
dialektickou syntézou, jež představuje zdokonalení předchozích dvou
antagonických stádií vývoje, jednak syntézou na ještě vyšší úrovni, to
jest syntézou příčiny (zprostředkované oním dialektickým
"mechanismem") a účelu; tedy je současně poháněn jakoby pružinou
(ta má spirálovitý tvar!) a tažen vpřed ke svému, zatím jen tušenému,
cíli. (Pokud jsem při této své interpretaci do Hegela
přimísil něco Heideggera, nechť mi to oba velicí
filosofové prominou.)
Když se nyní pokusíme pochopit, jak
konkrétně takový vývoj probíhá ve společenských podmínkách a hledíme
konkretizovat jak onu pohánějící pružinu, tak onen neviditelný vlasec
budoucnosti, nenabízí se nám právě mnoho možností. Onu hnací pružinu
můžeme sice spolu s Marxem ztotožnit s mechanismem výrobních vztahů,
ale popravdě řečeno, ty v sobě mají jen málo dialektického, je to příliš
úzký pohled. Předivo osudových vztahů vůbec nepostihuje.
Ještě hůře jsme na tom, jestliže
se pokoušíme nějak zahlédnout ve společenském dění vlákno, jež by je mělo
spojovat s budoucností; jaké jsou to ony tendence, nebo trendy, které
vtiskují důležitou pečeť společenskému vývoji?
Když se podíváme zpětně na celý
vývoj lidstva a pokusíme se v něm postřehnout nějakou jednotící
linii, dospějeme většinou k něčemu, co zní zhruba takto: Lidstvo se na své
cestě vývoje (ať už je způsobená čímkoli) stále více vzdaluje přírodě a stále
více ji ovládá. Buduje si stále dokonalejší a diferencovanější formy
společenského soužití a dělby práce a také stále narůstá sortiment
technických prostředků, nástrojů a technologických postupů, které ovládá.
Nakonec je třeba ještě připojit, že kromě těchto svých funkcí také společnost
na každém stupni svého vývoje a v každé své specifické státní a společenské
formě vytváří cosi, jakýsi symbolický jazyk vždy s velmi specifickými
pravidly, jímž vyjadřuje svá zalíbení, uspokojení, bolesti, tužby a naděje
– říkáme mu kultura.
To prvé, tedy ty projevy a produkty
společenského vývoje, hmotné i nehmotné, které jsem uvedl nejprve
(státní/správní formy a technologické prostředky) nyní shrnu pod jiný
pojem, pojem civilizace. Je jisto, že ač jedno nemůže existovat
bez druhého (a jen marxisté, pozitivisté a behavioristé tvrdí, že
druhé může existovat bez prvního), přesto nejsou totožné. Do jisté
míry jsou dokonce ve vzájemném protikladu. Pokusme se to objasnit.
Kultura se buduje zdola. Základem
slova vyjadřujícího tento jev, slova, které vzniklo v šerém dávnověku a pro které
se za tu dlouhou dobu jeho používání nenalezla v moderních jazycích
vhodná náhrada, pročež ho všechny dodnes používají, je latinský slovesný kořen colo, který má v češtině nejblíže k pojmu vzdělat
a od něho odvozená cultura by pak byla
vzděláním. Leč colo má mnohem širší ( a také
hlubší) záběr: Znamená zabývat se čímsi víceméně konkrétním k jeho
zušlechtění. Může se vztahovat k poli nebo zahradě. Může znamenat též
pěstování nějaké zvláštní aktivity nebo také přátelství. Může znamenat vztah
k božstvu. Důležité je, že vzniká osobní iniciativou jedince, případně
místního společenství. Velké "kulturní počiny" pak mají dosah
pro celý národ, výše ale už sotva mohou dospět. Jen pomněme, jaké potíže
jsou s převáděním plodů kultury určitého národa a jazykového
společenství do kultury jiné. Kultura, jež se v nejvlastnějším
smyslu vytvářením symbolů, nemůže uniknout základnímu symbolickému kódu
platnému pro dané společenství, jímž je jazyk.1
Kultura je proto možná v principu
kdekoli. Mluvíme o "kultuře popelnicových polí", "valašské
lidové kultuře"… . Svůj kulturní kód mají veškeré tzv. primitivní národy a často
u nich dosahuje nečekané složitosti. Není tedy v principu závislá na ostatních
složkách vývoje lidstva, jak nám dokládají např. jeskynní malby. Přesto zde
určitý vztah je, ale pouze kvantitativní: Je známo, že největšího rozvoje (ale
opravdu se to dá měřit jedině podle kvantity, "kvalita" kultury
je vždy neměřitelná) dosáhly ty společnosti, které byly ve svém celku,
nebo alespoň z větší části materiálně zabezpečené a nebyly přitom
vystaveny žádnému extrémnímu tlaku kultur jiných (Ano, to je ono slavné "inter arma silent
musae"). Není však už pravda, že národy a kulturní
společenství takovému tlaku vystavená, kulturu neprodukují, nebo jen v malé
míře a nekvalitní. Jako protipříklad stačí uvést po staletí
pronásledované národy Židů a Arménů, jež jsou oba nositeli významné a podivuhodné
kultury.
S civilizací je tomu jinak. Jak
již slovo samo prozrazuje (civilis – adjektivum
od civis, tj. obyvatel města/občan)
vzniká až tam, kde se sejde příliš velký počet lidí na to, aby se
mohli ve společném soužití řídit zavedenými rodinnými a rodovými
zvyky, v situaci, kdy člověk, s nímž se v běžném životě
setkáváme, nemá už nutně výrazné osobní rysy a charakteristiky, neznáme ho
z vlastní zkušenosti a proto své jednání s ním musíme utvářet
podle určitého abstraktního vzorce. Ten se zprvu řídí stavovsky třídním,
případně až kastovním modelem, v němž musí být na každém na první
pohled patrné, kam patří. Kastovní civilizace, nebo do evropských poměrů
přeloženo: "stavovská společnost", ale ještě není tím pravým
civilizačním ideálem, neboť funguje dvoustupňově: V mezitřídních/mezikastovních vztazích vládne potřebná uniformita, avšak
kasty samy se organizují do značné míry ještě na patriarchálním
nebo matriarchálním rodinném principu; v moderní společnosti jsou to ony
reliktní mafie a camorry. Hřebíčkem do rakve
kastovnímu systému je až cechovní zřízení: Po zavedení vnitřních
demokratických pravidel uvnitř jednotlivých skupin je vlastně už jen otázkou
času, kdy budou odstraněny jejich dělící hranice; proč je ještě je udržovat při životě,
když je to tam i onde stejné?
Takto komplikovaně a po více
stupních dospívá společnost do stádia plné civilizace. Civilizační ideál
znamená rovnost všech před zákonem, stejnou dostupnost společenských služeb a funkcí
a velmi často (byť ne vždy) také demokratické uspořádání společnosti.
Jakkoli jsou tyto principy realizovatelné už ve starověkém městském státě,
plného rozkvětu může ovšem dospět až v rámci dostatečně velké říše.
Civilizace totiž s sebou nese výrazné unifikační tendence: jde o to,
aby se určité činnosti vykonávaly vždy stejně, normalizovaně,
například proto, že lidé je vykonávající mohou být různí a často – jak to
ve velkých říších bývá – i kulturně odlišní! Na dotaz
důstojníka, co se událo během vojákovy hlídky by možná poetický Francouz
odpověděl výčtem zvuků a vůní noci, prozaický Němec seznamem
procházejících osob a telefonních hovorů a bodrý Moravák
jadrným "Tož, ho…". V případě, že by důstojník byl
z jiného kulturního společenství, mohlo by to vést ke komunikačním
těžkostem. Proto je pro odpověď stanovena předepsaná formule. Čím více
struktur a institucí společnost vytváří, tím více takovýchto
"prováděcích pravidel" je potřeba. Každý občan České Republiky
například, nezávisle na dosaženém typu a stupni vzdělání musí umět
sestavit a vyplnit celou řadu dokumentů počínaje žádostí o výpis
z trestního rejstříku až po daňové přiznání!
Potřeba unifikace civilizačních
struktur je patrná na následujícím příkladě: Městská doprava může být
organizována nejrůznějším způsobem: Má generace pamatuje (mluvím o Praze)
ještě průvodčí v tramvajích, později páčkové automaty na lístky,
placené turnikety a nejrůznější systémy předplaceného jízdného. Zvládnout
cestování ve veřejné dopravě bývá pro návštěvníka z jiného města
často těžký oříšek. Ve vlacích, které fungují po celém státě stejně,
takové problémy nemáme – všichni víme, že je třeba si před cestou koupit lístek
a pokud tak neučiníme, bude nás to ve vlaku stát více. A na výzvu
průvodčí(ho) "Přistoupil…!" se nikdo nezačne rozhlížet, kdo že
to přistoupil, ale automaticky sahá po lístku.
Mnohem dokonalejší unifikace bylo
dosaženo třeba v oblasti finanční. Bankomaty fungují po celém světě
(tedy tam, kde je mají) víceméně stejně, jejich používání hravě zvládneme, i když
vůbec neznáme jazyk, jakým se na nás ta mašinka obrací. A tak bychom
mohli pokračovat dále: hotely, letiště, policie, armáda, soudy – to vše funguje
na světě všude víceméně stejně.
Zdálo by se, že civilizace nám
poskytuje jen samé příjemné věci. Přesto v sobě skrývá určitá nebezpečí, a to
právě pro kulturu. Vznikají tam, kde se jaksi kříží jejich zájmy, v oblastech
které jsou vystaveny současně kulturnímu ztvárnění i civilizačním vzorcům.
Barvitý způsob orientálního nakupování, při němž padají z obou stran
nejnemožnější částky a zboží se hodnotí po všech myslitelných stránkách,
se asi dlouho neudrží tam, kde je otevřen první supermarket.
Velmi specifickou oblastí po této
stránce je móda (Rozumí se, že nikoli jen móda oděvů, ale veškerých stránek
života.) Móda podléhá osobnímu výběru a vkusu, přesto však vždy vytváří
určitý styl, v němž se realizuje cosi, co by se paradoxně dalo
nazvat největší možná osobitost v daném uniformním rámci. Móda je tedy
záležitostí kulturní (je vyjádřením určitého duševního postoje – ať
společenství nebo jednotlivce) i civilizační zároveň. (Určitý styl
oblečení i chování se požaduje, abyste byli považováni za sociálně
adaptovaného "slušného" člověka.) Leč málokdy bývá kulturně
autochtonní. Podobně jako zbraně a technologie je schopná velmi rychlého
přenosu.
Můžeme se s marxisty přít,
zdali oba dva právě popsané pohyby, pohyb kulturně-vzdělávací, zaměřený na kultivaci
jednotlivce a malých skupin, a celospolečenský pohyb civilizační jsou
v pozadí hnány nějakým "mechanismem", nebo ne, podstatné však
zůstává, že obojí jsou vývojové tendence, jež nás vedou a provázejí na cestě
do budoucnosti. Viděli jsme však, že jsou do určité míry protikladné.
Jak nás tedy mohou vést, jestliže směřuje každá jiným směrem? Vždyť i kdyby
jejich působení nebylo přímo protikladné, dříve nebo později, až ujdou ten
maximální možný "společný díl cesty", se jejich zájmy musí
dostat do příkrého konfliktu. Provaz mezi nimi se napne, jak budou
obě tendence tíhnout na různé strany, a nebude možný již žádný další
vývoj. Lze tomu nějak zabránit? Respektive lze nějakým způsobem zařídit,
abychom využili dvě různoběžné síly k pohybu směrem, jaký si přejeme? Jistěže
lze. Potřebujeme jen nějaké "závaží", jehož tíha je menší nežli
součet obou působících sil a nejlépe i regulovatelná, abychom mohli
regulovat také rychlost našeho pohybu. Máme-li takovou "brzdu", nebo
"kotvu", kterou použijeme ve směru protikladném vůči
směru, jímž se chceme vydat, zabráníme tím tomu, aby se obě dvě naše
"hnací síly" dostaly do přímé opozice a můžeme naopak
jejich sílu využít k pohybu žádoucím směrem! 2 Nevím, je-li ta metafora dostatečně názorná, kdo to
nechápe, ať si to zkusí nakreslit. Připomíná to koníčkování při tažení
člunu na řece: Po každém břehu se ubírají lidé, nebo zvířata, co
táhnou společně na provazech člun; provazy mezi sebou svírají určitý úhel,
ale loď se pohybuje zhruba v ose tohoto úhlu směrem dopředu.
Zbývá si odpovědět na otázku, co
by – dle této alegorické metafory – mělo být onou třetí "brzdnou"
silou ve společenském pohybu. Odpovídám: Jsou jí tendence regenerační.
Při onom obraze řeky by to byla síla proudu, který oba tahouni musí
zmáhat. Tedy veškeré tendence v nás (a ve společnosti), které mají
charakter konzervativní, respektive "zpátečnický", které se snaží
uchovat věci v jejich původní (přirozené) podobě, které si jsou velmi
dobře vědomy přírodního stavu světa a jejich omezených možností. Něčeho
takového je člověku jistě potřeba a všichni tuto potřebu dobře chápeme, i když
ji vždy neumíme vyložit. I ti nejaktivnější lidé uznávají, že je člověku
potřeba spánku; –
I tento námi předložený model je tedy třísložkový a s oběma systémy předchozími má společné
i to, že všechny tři složky musí ve vzájemné souhře spolupracovat,
aby byl vývoj společnosti zdárný. Není ovšemže na Steinerovský
model přímočaře převeditelný, ale určité společné rysy (a tedy i interpretační
klíče k výkladu toho, co může sociální trojčlennost znamenat) přesto obsahuje:
Předně tady máme tendenci tvořivou,
kulturní, samovolně a spontánně se vyvíjející, závislou pouze na člověku
a jeho celkové konstituci, na vnějších podmínkách jen minimálně. To
je cosi dost podobné steinerovskému
duchovně-kulturnímu impulsu; také, podobně jako on, působí do budoucnosti.
Potom máme něco, co lidstvo poutá k
zemi a svazuje s přirozenými a materiálními podmínkami; je
"konzervativní", často vykazuje i silnou svázanost s minulostí.
To jsou ovšem do značné míry charakteristiky steinerovské
materiálně-ekonomické složky společenského života.
Největší potíž máme asi s přiřazením
složky třetí, která v našem modelu rovněž "táhne dopředu", byť svojským a na člověku ne tak úplně závislým
způsobem. To jsou ony procesy bytnění byrokracie a "samoorganizace" veškerých struktur až k nepřehledné
komplikovanosti, které potkáváme v civilizovaném světě na každém
rohu. Ve steinerovském pojetí má být třetí
složka složkou vyvažující a víceméně statickou, zajišťující řád a stabilitu
ve společnosti. V tomto bodě tedy nevládne úplná shoda.
Ale zdá se mi, že i tento
nesoulad se dá do určité míry vysvětlit vývojem společnosti od 19.století.
Když se podíváme na obrázek měšťanské společnosti devatenáctého století,
můžeme vskutku nabýt dojmu, že smyslem, oním "raison
d‘étre" společnosti je její společenský řád –
systém zákonů a pravidel, které tvoří úběžník jejího usilování. Jen
nenapravitelní romantici by smysl společnosti spatřovali v její duchovní
produktivitě, ale na druhé straně by zase málokdo popřával ekonomickému
světu a hospodářství v celkovém vývoji společnosti roli větší nežli
podpůrnou.
V jednadvacátém století vypadá svět
jinak. Dvacáté století zametlo s mnohými společenskými řády, pravidla –
včetně těch nejzákladnějších – pro fungování společnosti, se leckde
měnila, co desetiletí a "společenský řád" vyznačující se
stabilitou a neměnností jen nemnoha blaženým enklávám typu Švýcarska.
Naopak jsme během tohoto století mohli vidět, nakolik jsou společenské řády
svázány s civilizačním vývojem: za chvíli tady budeme mít třeba i virtuální
volby, regulovaný lobbismus, a internetovou policii. Společenský řád
přestal být zárukou stability a tuto úlohu začala zvýšenou měrou plnit
ekonomie. A právem mnozí poukazují, že ekonomii, jež neuvažuje ve své
rozvaze s přírodními zdroji a nezkoumá interakce hospodářské činnosti
člověka s prostředím, schází jedna noha. Pokud se tedy nechá ekonomické
uvažování plodně ovlivnit myšlením ekologickým, může vytvořit onu žádoucí
vývojovou protiváhu oběma, v současné době poněkud splašeným tendencím
společenského vývoje a tomto smyslu se mi mnou právě nastíněný systém
líbí jako (ovšemže odvážná) další reinterpretace sociální trojčlennosti.
1 Jen velmi opatrně můžeme hovořit o kultuře
vzhledem k ještě větším celkům. Tak se dá vystopovat cosi jako
středoevropská, případně středomořská kultura. Protože se však na takovéto
"kultuře" podílejí různé národy, s různou historickou zkušeností
a hovořící různými jazyky, nemůže se v žádném případě vztahovat na jazykové
ani kulturně-historické symboly. Zbývají jí tedy výtvarné a múzické
projevy (ale i ty bývají u různých národů velmi rozdílné) a nakonec
už jen ta původní vrstva "životních návyků", související např. s určitým
typem životosprávy, konzumací určitých nápojů apod. Je otázka však, zdali
bychom zde spíše tedy neměli hovořit o středomořském, severském, pouštním,
středoevropském, východoasijském atp. životním stylu.
2 Směr našeho pohybu je samozřejmě dám především
výslednicí obou skládajících se sil; aplikací třetí brzdné síly však
můžeme i jej poněkud ovlivnit.